sobota, 3 marca 2018

Fotograficzne sztywniaczki: Maniek Maniak, Roksana Zabiegana i Franciszek Strachliwy Myszek Odile Bailloeul i Claire Curt (Wydawnictwo Literatura) - 03.03.2018 r.



Dzisiaj na tapecie fotograficzne sztywniaczki o myszkach :) Na stronie Wydawnictwa Literatura czytamy, że w książeczkach o małych myszkach "autorki wyczarowały niezwykłą, fotograficzną opowieść dla dzieci, która ujmuje pomysłowością, starannością i dopracowanymi szczegółami. To oparte na obrazie historyjki, które wprowadzają młodych czytelników w świat estetyki, smaku i artystycznej jakości." Rzeczywiście w sztywniaczkach został stworzony malowniczy i magiczny świat.
Nie wiem jak Wy ale ja jako dziecko uwielbiałam ilustracje przedstawiające małe domki i ich bohaterów. Już jako starsze dziecko często rysowałam domki mieszczące się w grzybkach, elementy wyposażenia i życie się w nich toczące. 

Tutaj natomiast mamy taki miniaturowy świat ale przedstawiony za pomocą zdjęć, a nie ilustracji. Wielość elementów mysiego świata, sam pomysł za pomocą jakich rzeczy go stworzono i precyzja w jego wykonaniu zaskakują. Wszystko to sprawia, że świat myszek jest bardzo realistyczny, niemal namacalny :)
Zdjęcia są ciepłe, delikatne i tajemnicze. Ci którzy znają mnie prywatnie, wiedzą jak bliska jest mi fotografika. Oczywiście jeżeli chodzi o zdjęcia ważna jest kompozycja, światło, nasycenie barw... W mojej ocenie jednak o tym, czy zdjęcie jest dobre, decyduje przede wszystkim jego klimat. Czasami jest to coś ulotnego, trudnego do uchwycenia... No i tutaj to mamy :) Stąd Ziubka i mój zachwyt nad tymi fotograficznymi ilustracjami.


Magiczny mysi świat został stworzony przez duet Odile Bailoeuil i Claire Curt. Zgodnie z informacjami podanymi na stronie: "Odile Bailoeuil jest czerwonowłosą artystką która, pracuje i mieszka pośród maleńkich, gałgankowych myszek. Jej żywiołem jest kolor i zabawa wzornictwem, a także zestawianie rozmaitych tkanin. Ale najbardziej  uwielbia ubierać swoje myszki w różnobarwne  ubranka. Claire Curt jest natomiast fotografką maleńkich myszek, portretów, mody, scenografii, fotografii kulinarnej i  przyrody."


A o czym są książeczki? Każda z czterech części przedstawia fotograficzne migawki z życia innej myszki. Każda z nich ma jakąś cechę, która ją wyróżnia. Franciszek Strachliwy Myszek boi się praktycznie wszystkiego: silnego wiatru, mrówek, spania przy zgaszonym świetle i nigdy nie schodzi sam do piwnicy. Roksana Zabiegana jest w ciągłym ruchu, zawsze się śpieszy i jest pierwsza, nie lubi odpoczywać i czekać w kolejce. Maniek Maniak to pedant do kwadratu, który nie cierpi bałaganu, wszystko odkłada zawsze na swoje miejsce i starannie omija każdą kałużę, aby się nie pobrudzić. Czwarta część serii, której nie mamy opowiada natomiast o Agnieszce Łakomczuszce. Na końcu każdej z książeczek okazuje się jednak, że kiedy nam na czymś bardzo zależy, potrafimy przełamać swoje skłonności i zachować się w sposób nietypowy dla naszej osobowości :)


Tekstu w książeczkach jest bardzo mało (przekład Agaty Buzek). Spotkałam się z opinią, że jest to plusem, gdyż rodzic jest zobowiązany do opowiadania i pokazywania co przedstawiają ilustracje, a przez to wzbogacania dziecięcego słownictwa zgodnie z potrzebami dziecka. Zdaniem wielu książeczki zostawiają duże pole do swobodnych interpretacji i snucia opowieści o przygodach myszek z jej otoczenia. Hmmm... Wygodna raczej nie jestem. Z interpretacją i snuciem własnych opowieści też sobie radzę ;) Jednak jeżeli o mnie chodzi, to dla mnie książkę dla dzieci tworzy zarówno obraz, jak i tekst. Stąd mam poczucie jakiegoś niedosytu, pomimo fajnego pomysłu w zakresie przedstawienia za pomocą postaci myszek, naszych ludzkich przywar, czy cech osobowości.
Świat małych myszek jest jednak tak magiczny, że te fotograficzne cuda trzeba posiadać w maluszkowej biblioteczce :)

 
PS. 1. Fotograficzne migawki z mysiego świata znajdziecie też w serii książek "Mysi Domek" Wydawnictwa Media Rodzina. Są to jednak książki dużego formatu i nie twardostronicowe, do których Ziubelek musi jeszcze trochę dorosnąć.
PS. 2. Nie wiem dlaczego Maniek Maniak tak bardzo kogoś mi przypomina... ;)

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz